Kiedy zmienić opony na letnie?

kiedy-wymienic-opony-na-letnie.jpg

Każdy kierowca powinien wiedzieć, kiedy zmienić opony zimowe na letnie. Zmiana opon sezonowych (wymiana opon na letnie) jest konieczna, bo jazda na oponach zimowych w trakcie ciepłych miesięcy jest niebezpieczna. Dlatego w naszym tekście odpowiemy na szereg ważnych pytań, w tym na najważniejsze – kiedy wymienić opony na letnie?

Czy za brak opon letnich grozi mandat w Polsce?

W naszym kraju wymiana opon (a zatem także zmiana opon na letnie w trakcie ciepłych miesięcy) jest nieobowiązkowa. Jedynie zaleca się, aby ją przeprowadzić, bo ma to ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Nie ma żadnych nowych przepisów w 2024 roku, które nakazywałyby zmianę opon z zimowych na letnie. Musisz jedynie pamiętać o tym, żeby często kontrolować wysokość bieżnika, od której bezpośrednio zależy droga hamowania, przyczepność, działanie aktywnych systemów bezpieczeństwa i kierowalność auta. Policja może wypisać Ci mandat za to, że bieżnik ogumienia Twojego auta będzie niższy od minimalnych wartości, ustalonych przez polskie prawo (to 1,6 mm w przypadku opon letnich). Musisz również wziąć pod uwagę to, że na jednej osi Twojego auta muszą znajdować się opony tego samego rodzaju (czyli np. letnie), tego samego modelu i tego samego producenta. W trakcie kontroli Policji może to być sprawdzone, a jeśli tak nie będzie, możesz również otrzymać mandat.

Dlaczego nie warto używać opon zimowych przez cały rok?

Opony zimowe nie nadają się do jazdy w trakcie ciepłych miesięcy z co najmniej kilku powodów. Jakich? O tym poniżej.

  • W wysokich temperaturach zimówki ścierają się bardzo szybko, dwa albo trzy razy szybciej niż opony letnie. W standardowych warunkach (eksploatacja tylko zimą) opony zimowe mogą służyć przez 5 sezonów. Jeśli jednak będziesz eksploatować zimówki w trakcie lata, to już po 2 sezonach bieżnik może zostać całkowicie starty.
  • Opony zimowe są miękkie, przez co wydłuża się droga hamowania, a to już ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Zbyt miękki bieżnik może też negatywnie wpłynąć na kierowalność i sterowalność auta. Negatywne skutki odczujesz w trakcie konieczności wykonania szybkiego manewru. Samochód może zachować się w zaskakujący sposób.
  • Jeśli jedziesz w trakcie lata autem, które ma założone opony zimowe, będziesz mieć nieprzyjemne wrażenie, że Twój samochód pływa. To wszystko dlatego, że opony są za miękkie. Niezbyt dobrze wpływa to na komfort jazdy.

Jeśli chcesz przeczekać kilkanaście tygodni do chwili, kiedy będziesz mógł/mogła kupić nowe opony letnie albo nowe opony wielosezonowe – możesz zaryzykować jazdę na oponach zimowych w trakcie lata. Jednak pamiętaj o tym, aby jeździć tylko na krótkich trasach, nie jeździć z dużą prędkością i starać się nie wykonywać agresywnych manewrów.

Czym różnią się opony zimowe od letnich?

Czy wiesz, jakie różnice są pomiędzy oponami letnimi a zimowymi?

  • Pierwsza różnica dotyczy mieszanki gumowej, z której produkowane są opony. Guma do produkcji opon letnich i zimowych wzbogacana jest specjalnymi dodatkami. Na przykład krzemionką. Dzięki temu w oponach zimowych mieszanka zimowa nie będzie twardnieć w niskich temperaturach. Opona (a dokładnie stykający się z asfaltem bieżnik) przez cały czas musi zachowywać miękkość, dzięki której może kleić się do asfaltu. Guma do produkcji opon letnich musi być za to twarda. Można to przyrównać do butów zimowych i letnich. W butach zimowych producenci stosują wysoki i miękki bieżnik, który pozwala unikać ślizgania się na mokrych i zimnych powierzchniach (chodnikach), także tych pokrytych lodem. Tymczasem bieżnik butów letnich jest twardy, dzięki czemu chodzi nam się lżej, bo buty nie kleją się do ciepłego podłoża. Dokładnie tak samo jest w przypadku ogumienia samochodowego. 
  • Druga różnica dotyczy rzeźby bieżnika, jaki został zastosowany w danych oponach. W przypadku bieżnika opon zimowych stosuje się klocki bieżnika o ostrych kształtach (mają dużo ostrych krawędzi) oraz rowki wzdłużne i boczne, które mają na celu odprowadzanie wody, pośniegowego błota i samego śniegu sprzed czoła opony. W przypadku opon letnich producent  stosuje takie elementy bieżnika jak rowki obwodowe i boczne (ukośne), mające na celu jak najszybsze usuwanie wody spod czoła opony.  Z kolei same klocki bieżnika mają łagodne krawędzie.
  • Charakterystycznym elementem opon zimowych jest lamela. To nacięcie, proste albo zygzakowate, o długości od 2 do 3 centymetrów. Umieszcza się je na klockach bieżnika opony. Lamela ma na celu zapewnienie przyczepności na śniegu. Standardowo na jednej oponie producent stosuje kilkaset lamel.
  • Na ścianie bocznej prawdziwych, atestowanych opon zimowych (jak również opon całorocznych z prawdziwego zdarzenia) znajdziesz znak 3PMSF, potwierdzający, że opona przeszła testy homologacyjne w prawdziwie zimowych warunkach. To bardzo ważne. Nie kieruj się oznaczeniem M plus S, nie oznacza ono, że masz do czynienia z oponami zimowymi. Opony letnie również mogą mieć oznaczenie M plus S.

Kiedy zmienić opony na letnie?

Kiedy należy wymienić opony zimowe na letnie? Musisz obserwować temperaturę. Kiedy średnia dobowa temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza (powinieneś/powinnaś odwiedzić warsztat wulkanizacyjny, aby zamontować opony letnie.  Zazwyczaj takie warunku pojawiają się w marcu albo na początku kwietnia w polskich warunkach pogodowych.  Jeśli masz jeden komplet felg i dwa komplety opon, musisz udać się do warsztatu wulkanizacyjnego. Jeśli masz dwa komplety opon i dwa komplety felg, możesz wymienić opony samodzielnie. Pamiętaj jednak o tym, aby po pewnym czasie, gdy kolejki do warsztatów wymiany opon się skończą, odwiedzić wulkanizatora. Twoje koła powinny zostać wyważone, a w oponach wulkanizator powinien wymienić maszynki. 

Dlaczego zmiana opon jest tak istotna?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, nagrzana nawierzchnia dróg w trakcie lata powoduje przyspieszone zużycie opon zimowych. Ale samo zużycie nie jest tutaj najważniejszym parametrem. Najgorsze jest to, że zmniejsza się poziom bezpieczeństwa i komfort. Nie warto ryzykować.

Opony sezonowe i całoroczne – różnice

Opony całoroczne dostosowane są do jazdy w trakcie całego roku, zimą, latem, wiosną i jesienią. Ich bieżnik zawiera elementy wspólne dla opon letnich i zimowych (czyli ma rowki obwodowe, rowki do usuwania śniegu i lamele). Mieszanka gumowa do produkcji opon całorocznych zawiera dodatki typowe dla opon letnich i zimowych. Opona całoroczna dzięki temu jest prawie tak miękka, jak opona zimowa i prawie tak twarda, jak opona letnia. Ale warto pamiętać, że opona całoroczna to jedynie kompromis. Opony wielosezonowe spisują się dobrze u tych kierowców, którzy jeżdżą spokojnie i nie eksploatują aut z silnikami o dużej mocy. W ostatnich latach opony całoroczne pojawiły się w ofertach wszystkich znaczących producentów ogumienia samochodowego.

Jak wymienić opony na letnie?

Są dwie metody. Pierwsza to warsztat wulkanizacyjny. Z takiej metody musisz skorzystać zawsze, gdy masz jeden komplet felg a dwa komplety opon. Przed montażem trzeba sprawdzić, czy felgi są proste, czy opony są w dobrym stanie i czy nie mają uszkodzeń. Wulkanizator wymienia maszynkę (wentyl na nowy), a następnie montuje oponę na koło. Całe koło jest wyważane i montowane na piastę koła.

Jeśli masz dwa komplety opon, zamontowane na dwa komplety felg, możesz bez problemu zamontować koła samodzielnie. Jednak znów przypominamy - odwiedź po pewnym czasie wulkanizatora, aby sprawdzić wyważenie opon i wymienić maszynki na nowe. To bardzo ważne.

Pamiętaj o tym, aby po wymianie ogumienia zwrócić uwagę na to, czy auto nie ściąga, a po pewnym czasie czy bieżnik ściera się równomiernie. Jeśli auto ściąga i dochodzi do nierównomiernego zużycia bieżnika, powinieneś/powinnaś odwiedzić warsztat, który zajmuje się ustawianiem geometrii zawieszenia. Odpowiednio ustawiona geometria pozwala przedłużyć okres eksploatacji ogumienia. Ma też wpływ na komfort jazdy, a nawet na zużycie paliwa (odpowiednio ustawiona geometria kół to mniejsze opory toczenia).

Ile kosztuje wymiana opon?

Cena za wymianę opon zależna jest od kilku czynników. Im większa średnica felgi, tym wyższa cena. Jeśli auto ma na wyposażeniu system TPMS (bezpośredni, z nadajnikami w wentylach), mechanik musi zaprogramować wszystkie czujniki po montażu opon, co również zwiększa cenę usługi. Wymiana opon niskoprofilowych jest również droższa od opon wysokoprofilowych, bo do ich wymiany niezbędny jest specjalistyczny sprzęt.

Wymiana opon standardowych (wysokoprofilowych) na kołach o średnicy 13-15 cali, na jednej osi (dwie opony), bez programowania czujników (auto bez TPMS albo z TPMS pośrednim) kosztuje średnio od 80 do 100 złotych.

Wymiana opon na letnie - podsumowanie

Jazda na oponach zimowych w trakcie ciepłych miesięcy jest nieopłacalna, nieekonomiczna, niebezpieczna i niekomfortowa. Jeśli nie chcesz korzystać z dwóch kompletów opon - pamiętaj, że zawsze jest świetne rozwiązanie kompromisowe. To opony całoroczne. Odwiedź nasz sklep motoryzacyjny w Koszalinie, przy ulicy Szczecińskiej 25C. Nasi doradcy pomogą dobrać Ci najlepsze rozwiązanie. Należymy do wielkiej sieci ProfiAuto, dzięki czemu jesteśmy w stanie zaoferować Ci mnóstwo opon w świetnych cenach. Mamy opony premium, ze średniej półki i budżetowe, w bardzo niskich cenach. Mamy opony letnie, zimowe i całoroczne. Zapraszamy!